Thursday, May 14, 2009

Kajian Saintis tentang PROPOLIS

* Pada tahun 1985 - Kajian di Jepun menyatakan bahawa Propolis telah dapat menyelamatkan berjuta-juta manusia dari pelbagai jenis penyakit di seluruh dunia.
* Sekumpulan 20,000 ekor lebah hanya dapat menghasilkan cuma 20 gm propolis setiap tahun dan tiada alternatif lain yang dapat menandinginya.
* Kajian pada tahun 1968 (Dr. Remy Chauvin) mendapati bahawa segala jenis komponen kutipan lebah digaul dengan enzim, membentuk sarang untuk menyimpan madu, bee pollen dan royal jelly. Propolis dianggap sebagai pelindung amat penting kepada madu lebah, bee pollen dan royal jelly kerana ia (propolis) mempunyai kuasa 100% pembunuhan terhadap bakteria, propolis adalah antibiotik semulajadi yang terbaik berbanding antibiotik yang dicipta oleh manusia.
* Pada tahun 1993 di perhimpunan sedunia, mendapati bahawa Propolis amat selamat dan tiada kesan penggunaan negatif, antibiotik semulajadi, anti anthrax, anti kanser, anti fungus, anti bakteria dan ini telah diiktiraf oleh pakar-pakar kesihatan dan pemakanan sedunia - World Health Organisation (WHO).
* PROPOLIS membantu merawat, menggantikan sel yang telah rosak di dalam struktur badan untuk meningkatkan sistem imunisasi supaya dapat mencapai kesihatan yang optima selain mencegah daripada pelbagai penyakit.

No comments:

Post a Comment