Thursday, May 14, 2009

KENALI LEBAH MADU DAN PENGHASILANYA


lebah mendapakan sumber sumber lalu menghasilkan beberapa cecair zat makanan yang paling berguna kepada manusia dari abad ke abad























1 . MADU (dari bunga-bungaan)

Ini dapat membantu kita menghargai lebah madu sedikit lebih
:

FAKTA

seekor lebah jangka hayat ialah 30-40 hari

jangka hayat sekor RATU LEBAH ialah 3 tahun

seekor lebah pekerja dapat mengumpulkan 1 / 12 sudu teh madu dalam hidupnya, berapa banyak lebah perlu untuk mengumpul 1 liter madu?

Penggunaan: (3 sudu teh = 1 sudu makan, 16 senduk makan = 1 cawan, 2 cawan = 1 liter)

12 ekor lebah mampu menghasilkan 1 sudu teh x 3 = 36 lebah untuk membuat 1 sendok makan madu

36 x 16 = 576 lebah untuk membuat 1 cawan madu

576 x 2 = 1,152 lebah untuk membuat 1 liter madu

mampu mengubat segala macam penyakit


2. PROPOLIS (dari segala pucuk daun)


Propolis atau Damar Lebah adalah suatu zat yang dihasilkan oleh lebah. Dikumpulkan oleh lebah dari pucuk daun-daun yang muda dan kemudian dicampur dengan enzim dalam tubuhnya, digunakan untuk menampal dan mensterilkan sarang. Propolis bersifat anti bakteria untuk yang membunuh semua kuman yang masuk ke sarang lebah. Lebah meliputi sarangnya dengan propolis untuk melindungi semua yang ada didalam sarang tersebut dari serangan kuman, virus, atau bakteria. Sifat anti-bakteria semulajadi yang terkandung dalam propolis sangat ampuh dalam membunuh kuman, terbukti dengan penemuan seekor tikus dalam sarang lebah yang telah mati selama 5 tahun dalam keadaan tidak membusuk.

Propolis mengandungi antibiotik semulajadi tanpa toksid. (Natural Antibiotic). Sangat berkesan untuk melawan semua jenis mikrob termasuk bakteria, virus dan kulat. Terbentuk daripada Damar tumbuhan dan campuran minyak essential, Pollen dan rangkaian mineral, asid amino dan bioflavonoids.

Setitis propolis menyamai khasiat 500 biji oren dari segi kandungan flavonoids (Vitamin P). Melawan banyak penyakit dengan mengurangkan kesakitan. Mengawal keseluruhan fungsi badan termasuklah penyerapan zat makanan. Menambah sistem kekebalan terhadap penyakit, selaku antibiotik dengan tiada kesan sampingan serta mengurangkan kepanasan.

3. POLLEN (DEBUNGA)

pollen atau debunga sumber yg ada pada bunga hidup,jadi lebah selain dari manisan bunga mengumpul pollen,pollen adalah serbuk sari bunga yang dikumpulkan lebah untuk makanan. Bee polen menawarkan harta karun berupa nutrisi tanaman khusus. Berikut adalah beberapa sifat yang membuat Bee Pollen unik banyak orang tidak tahu apa yang sebenarnya KHASIATNYA. Bee Pollen adalah salah satu makanan alam yang unik dan terkuat.Nutrisi yang ditemui pada Pollen mempunyai protein yang sangat tinggi. Tidak hanya mengandungi nutrisi sebagai bahan bakar,enzim, asid lemak menguntungkan, asid amino bebas, kompleks vitamin, mineral

Sebuah pertanyaan penting adalah, bagaimana lebah menjadikan pollen sebagai superfood? dari alam semujadi ,dalam masa yang sama,koloni lebah ini mampu membantu petani menyuburkan,dan menyebarkan debunga/pollen yang di bawa oleh lebah. fungsi utamanya adalah untuk bertindak sebagai spora dalam kitaran pembiakan tumbuh tumbuhan. contoh sementara lebah membawa kembali ke sarang smasa ia terbang polen yang jatuh sedikit ke tanah yang membuat kan tumbuhan itu merebak dengan subur,.Jadi bagaimana dan mengapa pollen berkembang menjadi sumber berbagai yang unik, luas spektrum nutrisi? Untuk menjawab pertanyaan itu, kita harus terlebih dahulu meneliti hubungan antara tanaman berbunga dan lebah, dan melihat bagaimana hubungan yang berkembang dari masa ke masa.


4.ROYAL JELLY


Bagaimana lebah muda menghasilkan Royal Jelly? Produk ini dihasilkan oleh lebah muda yang memakan madu dan bee pollen dan kemudian dikeluarkan melalui kelenjar-kelenjar hypopharyngeal berupa cairan putih kental, yang berada di kedua sisi yaitu kepala dan leher lebah.

Komposisi Royal Jely sangat kaya akan Asam Amino, Hormon-hormon, Vitamin B alami (B1,B2,B3,B5,B6,B12), Asam Folat, Niacin, Biotin, Asam panthotenat, ,Vitamin C, Mineral (nitrogen, phosphor, belerang, besi, mangan, nikel, cobalt, selenium, emas, chrom, bismuth. Proporsi secara garis besar Royal Jely mengandung 12% protein, 14% karbonhidrat dan 5% lipid.

Royal Jelly atau seringkali disebut dengan susu lebah adalah makan khusus Ratu Lebah. Warnanya adalah kental putih dihasilkan oleh lebah muda sebagai bahan makanan larva lebah dan makanan sepanjang hidup bagi si ratu lebah.

Royal jelly kaya akan hormon yang berfungsi memperbaiki dan meremajakan sel sel tubuh, otak saraf dan sel organ tubuh yang lain. Efek alami untuk kesehatan bagi manusia dari bahan ini sungguh luar biasa, seperti hal nya kesehatan dan vitalitas si ratu lebah yang kerjanya hanya kawin dan bertelur setiap hari sepanjang hidupnya, disamping itu si Ratu lebah berumur puluhan kali lebih panjang dibandingkan lebah yang lain.



No comments:

Post a Comment